22/6/11

Βαγγέλης Π.: "Παρά φύσει είναι να κάνω ότι δεν είμαι ομοφυλόφιλος"

[10%, Ιούνιος 2007]

Μπορεί να τον δεις να χορεύει στο Sodade ή να προσεύχεται σε μια εκκλησία της γειτονιάς του. Εξομολογείται, επισκέπτεται τακτικά το Αγιο Ορος, και νηστεύει. «Μπορεί να ακουστεί γελοίο», λέει, «αλλά θα το πω όπως το νιώθω: είναι ο δικός μου τρόπος να βγάζω το καπέλο σ’ αυτά που πέρασε ο Χριστός». Ο Βαγγέλης Π., 34, διαφημιστής, γνωστός και ως provato από το μπλογκ του (www.provato.gr), εξηγεί στο 10% πώς συνδυάζει την πίστη με την ομοφυλοφιλία.

____________

Τι είναι η πίστη για σένα;

Είναι δύσκολο να μπει σε λόγια, δεν εκλογικεύεται. Η πίστη μου είναι περισσότερο βίωμα. Οι Γραφές μας λένε κάποια πράγματα κι εγώ επιλέγω να σταθώ θετικά απέναντί τους. Πιστεύω ότι έγιναν. Αλλά δεν μπορώ να σου εξηγήσω γιατί. Αυτό είναι και το νόημα της Ορθοδοξίας. Σε αφήνει ελεύθερο - αν θέλεις, πιστεύεις.

Αν δεν θέλεις, θα καείς στην Κόλαση. Περισσότερο σαν εκβιασμός δεν ακούγεται;

Δεν σε αναγκάζει κανείς να πιστέψεις στην ύπαρξη της Κόλασης. Εγώ δεν ευελπιστώ ούτε στη μέλλουσα ζωή ούτε στον Παράδεισο. Τι θα γίνει μετά, δεν το ξέρει κανένας. Η πίστη η δική μου έχει να κάνει με τη ζωή μου εδώ. Με βοηθά να έχω εμπιστοσύνη, χαλαρότητα και ηρεμία στις αποφάσεις μου.

Εξομολογείσαι;

Έχω τον πνευματικό μου στο Άγιον Όρος και όταν τον επισκέπτομαι, εξομολογούμαι. Όταν λέμε στο αυτί του Θεού πράγματα που μας απασχολούν, φωτίζουμε λίγο τη ζωή μας, την κάνουμε πιο ξεκάθαρη. Η λύπη που μοιράζεται γίνεται μισή, η χαρά που μοιράζεται γίνεται διπλάσια.

Πώς αντιμετωπίζει ο πνευματικός σου την ομοφυλοφιλία;

Την καταδικάζει, αλλά όχι με άσχημο τρόπο. Δεν μου έχει πει ότι θα πάω στην Κόλαση ή τίποτα τέτοιο. Έχει όμως πει ότι είναι κάτι έξω από τη φύση κι ότι ίσως πρέπει να παλέψω να δω τι πάει στραβά και τι πρέπει να αλλάξω.

Συμφωνείς;

Δεν συμφωνώ καθόλου. Σέβομαι αυτό που λέει, αλλά εγώ είμαι εγώ. Υπάρχει μια διαδικασία που με έκανε αυτόν που είμαι και δεν θέλω να την ανατρέψω. Θεωρώ έλλειψη σεβασμού στο Θεό και μεγάλη αμαρτία να προσπαθείς να γίνεις κάτι άλλο. Άλλο να βελτιώνεσαι, άλλο να γίνεσαι κάτι που δεν είσαι. Στη δεύτερη περίπτωση πηγαίνεις ενάντια στη φύση σου. Για μένα παρά φύσει δεν είναι η ομοφυλοφιλία, είναι να κάνω ότι δεν είμαι ομοφυλόφιλος.

Πώς όμως συμβαδίζει η ομοφυλοφιλία με τα διδάγματα της Εκκλησίας;

Ένα μου μέρος δέχεται τη θρησκεία και την Ορθοδοξία, αλλά μπορώ να φτάσω μέχρι ένα σημείο. Να γίνω λιγότερο εγωιστής, ναι. Είναι άλλο το μέγεθος της παρέμβασης στην προσωπικότητά μου και είναι δεδομένο ότι το αποτέλεσμα θα είναι προς το καλό. Να αλλάξω τη σεξουαλικότητά μου, όμως, όχι. Αφενός είναι τιτάνιο έργο, αφετέρου δεν νομίζω ότι έτσι θα γίνω καλύτερος άνθρωπος. Αντιθέτως, θα γίνω νευρικός, δυστυχής και με απωθημένα. Θα το ήθελε αυτό ο Θεός;

Δεν ξέρω τι θα απαντούσαν σ’ αυτό οι πιο συντηρητικοί Χριστιανοί.

Δες όμως: όταν είπα στον πνευματικό μου για μια σχέση μου που μου έκανε πολύ καλό, μου είπε ότι, αν και η ομοφυλοφιλία δεν είναι κάτι που μπορεί να εγκρίνει, δεν μπορεί και να μου πει να σταματήσω μια σχέση που έχει τόσο θετική επίδραση πάνω μου. Πολύ σωστός.

Είχες ποτέ ενοχές για την ομοφυλοφιλία;

Σε συνειδητό επίπεδο, όχι. Ίσως πάλι η σκέψη ότι το σεξ δεν εγκρίνεται από την πίστη μας να σχετίζεται με το ότι προσπαθώ τις σχέσεις μου να τις θέσω σε ένα πλαίσιο λίγο πιο σοβαρό. Για να το πω απλά, δεν είμαι ο άνθρωπος του one night stand. Από την άλλη, για να το αντιστρέψω, για να βιώσεις το μεγαλείο του έρωτα, θέλεις λίγο περισσότερο χρόνο από το οκτάωρο μιας βραδιάς. Οπότε υπάρχει και μια πρακτική αλήθεια σ’ αυτό, όπως σε πολλά διδάγματα της Εκκλησίας.

Τι σκέφτεσαι όταν ακούς τον αρχιεπίσκοπο να μιλάει για «κουσούρι»;

Νιώθω ότι δεν με αφορούν οι μαλακίες περί κουσουριού. Καταρχήν, ουδείς ακουσούρωτος. Όλοι οι άνθρωποι, μηδενός εξαιρουμένου, για κάτι, ας το πούμε έτσι, ντρεπόμαστε. Ποιος καθορίζει τι είναι αυτό; Η Εκκλησία; Αν η επίσημη Εκκλησία θεωρεί ότι έχω κουσούρι, με γεια της με χαρά της. Αυτό δεν επηρεάζει τη θρησκευτικότητά μου. Για να το πω αλλιώς, αν εξαφανίζονταν ξαφνικά κάθε ναός και ιερέας από τον κόσμο, εγώ θα συνέχιζα να είμαι πιστός. Πηγαίνω στην εκκλησία γιατί αποτελεί έναν χώρο όπου μπορώ να εκφράσω την πίστη μου, αλλά δεν μου είναι αναγκαία για να πιστεύω.

Τι σε κάνει να πηγαίνεις τακτικά στο Άγιον Όρος;

Εκεί η ιδεατή εικόνα μου, αυτό που για μένα είναι ο «καλός Βαγγέλης», γίνεται πολύ πιο ξεκάθαρη και πολύ πιο εφικτή. Δεν εννοώ μ’ αυτό κάτι έξω από τη φύση μου. Δεν πηγαίνω στο Άγιον Όρος για να γίνω κάποιος που δεν είμαι, αλλά για να γίνω η καλύτερη εκδοχή μου. Ο καλός Βαγγέλης δεν είναι ένας στρέιτ Βαγγέλης με οικογένεια. Είναι ένας γκέι Βαγέλης που βιώνει τις σχέσεις του με σεβασμό προς το κορμί, την ψυχή και τα συναισθήματα τα δικά του και των άλλων.

Πώς αντιδρούν όσοι μαθαίνουν για την πίστη σου;

Πολλοί σοκάρονται. Και μάλιστα πολλοί ομοφυλόφιλοι, που υποτίθεται ότι είναι πιο ανοιχτόμυαλοι, σ’ αυτό το θέμα αντιδρούν περίεργα. Αν το φέρει να τους πω ότι νηστεύω ή ότι πηγαίνω στην εκκλησία ή αν τύχει να δουν στο σπίτι κάποιες εικόνες που έχω, νιώθω σαν να κάνω κάμινγκ άουτ. Δέχονται η κοινωνία μας να ενισχύει σε τέτοιο βαθμό τον καταναλωτισμό, αλλά στην πίστη αντιδρούν. Ίσως γιατί έχουν ταυτίσει τον πιστό με την εικόνα της Λουκά, με κάποιον που κάνει κήρυγμα και καταδικάζει την ομοφυλοφιλία.

Εσύ κάνεις κήρυγμα;

Όχι, καμία σχέση. Δεν θέλω να πείσω κανέναν για τίποτα. Δεν μπαίνω καν στη λογική ότι η δική μας θρησκεία είναι η καλύτερη. Δεν θέλω ν’ ακουστώ σχετικιστής, αλλά θα έλεγα ότι η πίστη μου στην Ορθοδοξία έχει να κάνει και με το ότι γεννήθηκα εδώ. Φαντάζομαι ότι αν είχα γεννηθεί στη Σαουδική Αραβία, μπορεί να ήμουν πιστός μουσουλμάνος.

Υπάρχουν πάντως πολλοί φανατικοί στην Εκκλησία.

Πράγματι, πολλοί άνθρωποι της Εκκλησίας δείχνουν στενομυαλιά και αυστηρότητα, έννοιες που δεν συμβαδίζουν με την ελευθερία στην πίστη. Για μένα ο ιδανικός πιστός είναι χαλαρός, θετικός προς τους άλλους και αποφεύγει να καταδικάζει. Αν πιστεύεις, φτιάξε τον κόσμο σου και άσε τους άλλους να ζουν στον δικό τους. Θα βρούμε άλλα σημεία επαφής.

-*-